04

Puolentoista vuoden matka Munkkiniemestä Yliopistonkadulle

posted on

Kirjoittelen tätä tiistaina 27.2, jolloin on toinen työpäivämme uutuuttaan hohtavissa tiloissa. Muistellessani aikaa taaksepäin, muuttoprojektin suunnittelu alkoi kunnolla vuoden 2016 loppupuolella, kun löysimme Senaatti-kiinteistön avustuksella uudet tilat loistavalta paikalta aivan Helsingin ydinkeskustasta Kluuvista.

Suunnittelu käynnistyi toden teolla ohjausryhmän ja projektiryhmän kokouksilla. Ohjausryhmään kuuluivat Senaatti-kiinteistöjen edustajina Matti-Pekka Jalonen, Jyrki Puska, Marianna Loikala sekä HAUSista Anneli ja Marja. Lisäksi mainio sisustusarkkitehtimme Suvi Hirvonen osallistui kokouksiin tarpeen mukaan.  Projektiryhmä (Senaatin, HAUSin ja arkkitehtitoimiston edustajat) työsti muuttoprojektia pitkin matkaa käsitellen niin sisustussuunnittelua, kalustekilpailutuksia kuin henkilöstön workshopejakin. Tutuksi tuli myös Senaatti-kiinteistön muutto-Excel, joka oli aluksi pituudeltaan miltei ahdistava, mutta korvaamaton apu kaiken muistamisessa.  

Henkilöstö osallistettiin muuttoprojektiin heti alussa

Juuri noin vuosi sitten helmikuussa osallistuimme koko henkilöstön voimin työpajoihin, joissa pohdimme ja kartoitimme kunkin työn tekemisen tapoja ja tarvittavaa säilytystilaa. Saimme myös suunnittelun edetessä ihmeteltäväksemme erilaisia tunnelmakuvia erityyppisistä sisustusratkaisuista, joista jokainen sai kertoa mielipiteensä. Työpajojen myötä opeteltavaksi tuli myös omien työtapojen tutkiminen monitoimityötilan näkökulmasta, miten voisin omilla toimillani edesauttaa siirtymistä vielä enemmän kohti sähköisiä työtapoja.
 

                                        HAUS1

Muuttoprojekti opetti paljon myös tekijöilleen

Projektia käynnistettäessä realisoitui varsin nopeasti, että erilaisia päätöksentekoa ja suunnittelua vaativia asioita olisi hurjasti ja uusia tuli esille miltei viikoittain. Lisäksi suurin osa sellaisia, joissa me hausilaiset emme olleet aivan omalla osaamisalueellamme… Lukuisia kertoja kollegoiden kanssa pohdimmekin, onkohan nyt jotakin, mitä emme ole tajunneet ottaa huomioon pohtiessamme mm. millaista sähköntarvetta meillä tulee uusissa tiloissamme olemaan ja miten voisimme ennakoida ja nähdä eteenpäin tulevien vuosien tiedonsiirtotarpeisiin.

Ei ollut ihan yksi tai kaksi kertaa, kun kahvipöytäkeskustelun kantavana teemana oli, onko videoneuvottelulle tarvetta tulevaisuudessa vai voimmeko siirtyä pelkkään Skype-yhteyden tarjoamiseen asiakkaillemme koulutukseen osallistumisessa ja erilaisissa suunnittelupalavereissa. Miltei aina tuloksena oli päätelmä, että muutos ei ole enää koskaan niin hidasta kuin se on nyt, tulevaisuus tuo uusia teknisiä ratkaisuja, joita emme voi ennustaa.  Täytyy vain ryhtyä rohkeasti toimeen ja tehdä päätökset tämänhetkisen parhaan ymmärryksen mukaan asiantuntijoita hyödyntäen.

Useat eri toimijat kokoontuivat yhteistyöpalavereissa

Mieleeni on jäänyt päivämäärä 2.5. 2017, jolloin kokoonnuimme Munkkiniemeen ensimmäiseen eri toimijoiden yhteispalaveriin, jossa olivat yhtä aikaa paikalla rakennuttamisesta, sisustussuunnittelusta, sähkösuunnittelusta, AV-laitteista, AV-suunnittelusta, ICT-tuesta ja internet-yhteyksistä vastaavia toimijoita. Etukäteen en olisi osannut ennakoida, miten suuri verkosto eri toimijoita ja palveluntuottajia tarvitaan matkaan Munkkiniemestä Yliopistonkadulle.

Ensimmäinen vierailu tulevissa tiloissamme

Kevät eteni nopeaa vauhtia ja yhtenä toukokuisena perjantaina kävimme ensimmäisellä vierailulla uusissa tiloissamme, jotka tosin olivat silloin vielä alkuperäisessä 1970-luvun tyylissä. Osa meistä muistelikin opiskeluaikojaan historian laitoksella, hyvin muistui mieleen millä puolella käytävää istuivat assistentit ja mistä mentiin professorin vastaanotolle. Silloin emme vielä osanneet kuvitella, miten avara ja hieno tilasta olisi tulossa.

huoneIMG-20171012-WA0002uusihuone
Luentosalien remontin edistyminen.

Kesän alussa kävimme kalustekilpailutuksen kimppuun. Ensin kilpailutimme koulutustilakalusteet ja sitten toimistotilojen kalusteet. Mietimme mm. miten mitataan ja pisteytetään muunneltavuutta ja liikuteltavuutta. Onneksi meillä oli hankintaosaamista omasta talosta, kiitos Callen ja Katjan. Lisäksi konsultoimme kilpailutuksissa Hanselia. Viimeisenä syksyllä olivat vuorossa AV-laitteet. Janinan työhön paluu sai lentävän lähdön hänen päästessään heti kartoittamaan AV-laitetarjontaa.

Arkistojen selvittelyä

Tiesimme, että meillä on eripuolella taloa noin 100 hyllymetriä arkistoja. Tästä tilanteesta emme tulisi omin voimin selviämään. Onneksi löysimme tehtävään Johanna Laitamäen, joka osoittautui äärettömän ripeäksi ja ammattitaitoiseksi asiakirjahallinnon asiantuntijaksi. Kansallisarkiston asiantuntijat Meri Puranen ja Kenth Sjöblom kävivät meillä arvioimassa tilannetta ja pian tämän jälkeen oli yksi koulutusluokka tuotu mainion muuttomiehemme Nikon avustuksella täyteen seulottavia aineistoja ja tietoturvasuloja. Päätearkistosta löytyi mitä liikuttavampia asiakirjoja Valtion koulutuskeskuksen alkuajoilta 1970-luvun alusta. Pysyvästi säilytettävät aineistot saimme talteen Kansallisarkistoon yksityisarkistopuolelle, suuri kiitos siitä.

Mitä tehdä vanhoille kalusteille?

Vielä piti keksiä, mitä tehdä kaikille Munkkiniemen koulutus- ja toimistokalusteille.  Hetken tiedustelun jälkeen kävi selville, että Fida varustaa koulua Unkarissa alkuvuodesta ja ottaisi mielellään hyötykäyttöön HAUSilta vapautuvat tuolit ja pöydät, liitutaulut ja tykit. Eija johti ripein ja määrätietoisin ottein mittavaa talon tyhjennysprojektia, joka oli viimeisten Munkkiniemessä toteutettujen koulutusten jälkeen muutamassa päivässä saatava loppuun. Ilmoitus Munkkiniemen asukkaiden Facebook-ryhmässä sai loppujen tavaroiden pariin kuhinaa etupihalle.

                              kalusteet

Munkkiniemessä vuosia palvellut ravintola Kadetti sulki ovensa helmikuun viimeisenä perjantaina. Toivotamme loistavalle ravintolapäällikkö Jyrkille menestystä uudessa tehtävässä, tapaamme kyllä jatkossakin. Tilalle uudeksi yhteistyökumppaniksi saimme heti hyvää palautetta asiakkailtamme saaneen ravintola Cavernan Heimolan kiinteistön alakerrasta.

Viikolla 11 pidetään ensimmäiset koulutukset uusissa tiloissamme

Maaliskuussa alkavat kurssit pyöriä uutukaisissa tiloissamme, sitä ennen opiskelemme vielä uusien AV-laitteidemme ominaisuuksia. Lisätilaa koulutuksiin omien luokkiemme lisäksi voimme varata Soste ry:ltä, jonka koulutustilat ovat samassa kiinteistössä kerros ylempänä.

ennenremppaa
Aulatila ennen ja jälkeen remontin.

DSC00218
 

 

 

 

 

 

 

Muutto oli suuri yhteinen ponnistus, jossa jokainen hausilainen antoi oman hienon panoksensa. Jos ne kaikki luettelisin, ei tämä juttu ihan äkkiä päättyisi.

Suuri kiitos kaikille teille hyvät yhteistyökumppanit ja hausilaiset!

Lisätietoja Marja Laine-Asikainen, puh. 0207 180 216
Marja toimi muuttoprojektissamme HAUSin sisäisenä projektipäällikkönä

| Categories: HAUS | Tags: | View Count: (1095) | Return

Post a Comment